Jadilah Kawan Chumel Saya

Wednesday, August 17, 2011

Beauty Tips : Contact Lens @ Kanta Lekap

Zaman sekarang kanta lekap seperti keperluan dalam bergaya tanpanya mungkin tidak lengkaplah gaya tapi tidak semuanya yang memerlukan hanya sesetengah golongan sahaja terutama sekali remaja masa kini.Bagi saya pun ia bagai satu keperluaan dalam bergaya.Sebelum memakainya anda perlu tahu apa sebab musabab kenapa anda pakai kanta lekap, cantik atau mengantikan cermin mata yang remeh.Bagi saya ia sekadar untuk bergaya bukan penganti cermin mata tapi perlu diingat KEBERSIHAN dalam penjagaan kanta lekap amatlah penting bagi menggelakkan jangkitan yang tidak ingini.Ingat itu terpulang pada anda.

Tip dalam menggayakan kanta lekap :

1. Bagi pengguna baru, anda tentu keliru bahagian dalam atau luar kanta lekap. Perbezaan mungkin tidak ketara pastikan ia kelihatan seperti separuh bola.Letakkan kanta lekap pada jari hingga terbentuk yang dikatakan.Kemudian, bawakan kanta lekap dengan bahagian dalam cawan menghadap mata anda. Jika kanta lekap yang dipakai berbentu U sempurna,bermaknalah itulah posisi betul.

Sesetengah kanta lekap mempunyai tanda leser, misalnya jenama produk. Ini juga boleh membantu menentukan bahagian dalam dan luar kanta lekap.

2. Pastikan anda membasih tangan dengan sempurna sebelum memakai kanta lekap. Elak menggunakna sabun yang terlalu banyak kandungan pewangi, minyak atau produk yang mengandungu lanolin yang boleh melekat pada permukaan kanta lekap. Sesetengah doktor menasihatkan supaya memakai kanta yang sama pada mata yang sama.

3. Pastikan juga peralatan untuk kanta lekap dalam keadaan sentiasa bersih. Sekiranya nada erada didepan sinki,pastikan anda menutup lubang sinki dengan tisu bersih bagi menggelakkan ia terjatuh kedalamnya,

Green Color Contact Lens

Brown Color Contact Lens

Black Color Contact Lens



No comments: